A kérdést könnyen eldöntheti az, akinek a célcsoportjának demográfiai adathalmaza egyértelművé teszi. No, de mitévő legyél akkor, ha ez nálad nem így van? Mi a Netchilli-nél közel két év magázódás után váltottunk tegező kommunikációra. Miért? Elmesélem Neked a változtatás okát.

(ha nincs kedved, időd olvasni, meg is hallgathatod a cikket)

 

 

Magázás 7,5 éven keresztül

Az előző vállalkozásomban, az első pillanattól az utolsóig a magázó kommunikációt használtuk. Íme az okok:

  • Mai napig vallom azt, hogy kifinomult magázó kommunikációt kizárólag azt tud folytatni, aki magas magyar nyelvismerettel rendelkezik és választékosan használja azt. Tehát nincs agyonverve a mondandó, “tetszik”, “ön” és “maga” kifejezésekkel.
  • A magázódás tiszteletteljesebb. Erősnek éreztem, hogy valakit egyből telibetegezek, úgy, hogy azt sem tudom, kivel állok szemben.
  • A korom miatt illetlenségnek éreztem, hogy a weboldalunkon letegezem a 40-47 éves korosztályt (a célcsoportunkat), akkori 27-29 éves létemre.
  • Az akkor képviselt cégfilozófiához és termékhez, sokkal jobban passzolt a magázás. *

*az akkori márkánk a “Tissé – Kézzel szőtt weboldalak” volt, amit a francia divatházak ihlettek, úgy, mint Dior, Yves Saint-Laurent. Ehhez a stílushoz számomra egyértelmű volt a magázás. Elképzelem, ahogy a Dior házba bemegy egy nő vásárolni és “Szia!”-val köszöntik, és “Szólj, ha valamiben tudunk segíteni!” mondattal indítják útjára a boltban.

Jöhet persze a kérdés, hogy végig magázó formulában egyeztetünk az ügyfeleinkkel? A válasz: nem. Az elmúlt 8, vállalkozósdi évem alatt, mindössze 2 ügyfelünkkel magázódtam. Ez a nagyjából 70 ügyfélből elég egyértelmű statisztika.

 

Miért váltottunk a Netchilli-ben tegezőre?

Sok marketingestől hallottam, hogy a marketingesek nyelve tegező. Nem tenném a voksomat se egyik, se másik oldalra, mindenesetre tény, közelebb áll a tegezőhöz. A kommunikációs váltás előtt végignéztem az online marketinges szakmában sok-sok céget, kíváncsi voltam, mi a helyzet. 50-50%. És mi is a magázók közé tartoztunk. Miért váltottunk aztán mégis?

  • Ahogyan írtam, 2 ügyfelünket leszámítva, mindenkivel tegeződünk. Ha az első találkozás pillanatában nem is, de a második mondatnál azonnal feldobta a leendő ügyfél, hogy mi lenne, ha tegeződnénk. Sosem utasítottuk vissza. Úgy gondoltam, spóroljuk meg ezt a felesleges kört.
  • A Netchilli imázsát egy fiatalos, lendületes, vagány, őszinte, csípős márkaként képzeltem el. Még márkanevünk sem volt, de már tudtam, hogy piros lesz az egyik színünk. Érdekes, hogy csak közel 2 év után érett meg bennem, hogy bizony, ehhez a tegező hangnem sokkal jobban passzol.
  • A Netchilli blog, hasonlóan ehhez, hozzád, az olvasóhoz szól. Sokkal közvetlenebb, ha Neked és nem Önnek írok. Könnyebben át is megy az üzenet, mert nincs a kommunikációnkban a magázódásból adódó távolságtartás.
  • 33 évesen már nem érzem magam rosszul, ha egy 40-47 éves nőt vagy férfit letegezek. Érdekes én idősödtem, de az ügyfélkörünk nem.

 

Ha a tegezés és a magázás között vacillálsz…

Summázva a fentieket, szerintem az alábbiakat érdemes végiggondolnod:

  • A terméked/szolgáltatásod milyen korú, stílusú, milyen helyzetben lévő emberekhez szól, őket, hogyan tudod a legjobban megszólítani? Ha mondjuk extra prémium, horror drága ékszereket árulsz, akkor nem kéne letegezned egy vásárlódat sem, függetlenül attól, hogy 31 vagy 63 éves.
  • Melyik stílus passzol a céged imázsához?
  • A piacodon mi az általánosan elfogadott kommunikációs stílus. Vannak olyan szakterületek, ahol nem szokás a tegeződés. Akkor talán Neked sem érdemes. Vagy pont azért érdemes. Ez attól függ, mennyire vagy merész, illetve ez a merészség elsülhet-e rosszul. Ha nem, akkor nincs veszítenivalód a kilógással.
  • Melyikben tudod/tudjátok magatokat jobban kifejezni? Ha nem áll a szátokra a magázódás, akkor felesleges erőltetni, mert csak ügyetlen lesz, az meg nem nyerő kommunikációs stílus.

Ha ezek után sem tudsz dönteni, írd meg a dilemmádat és igyekszem segíteni!